Stedelijkheid als rendement : privaat initiatief voor publieke ruimte

In de publieke ruimte wordt de staat van de samenleving zichtbaar. Die ruimte valt al een tijd niet meer samen met de publieke sector. Alle aanleiding om denkkaders te formuleren voor het debat over nieuwe vormen van samenwerking tussen markt en overheid. In deze lezenswaardige en veelzijdige essaybundel Stedelijkheid als rendement is het perspectief dan ook de private inbreng van ontwikkelaars en corporaties, naast die van de overheid. In welk tempo en welke richting verschuiven de verhoudingen tussen democratisch gekozen bestuurders en winstgedreven marktspelers? Welke verwachtingen, overlegkaders en regels komen aan de orde als vertegenwoordigers van de overheidssector en private investeerders elkaar ontmoeten in en rond de publieke ruimte? Wie heeft de regie, c.q. de verantwoordelijkheid? Maken stedelijke cultuur en identiteit sluipend plaats voor consumptiewalhalla’s en marketing op straatniveau? Kan de overheid de onderhoudskosten alleen blijven dragen of leiden die hoge kosten tot steeds meer geprivatiseerde domeinen? Het zijn vragen die voor alle denkbare partijen van belang zijn. Ook voor corporaties en projectontwikkelaars. Die worden zich niet alleen meer en meer bewust van hun maatschappelijke opgave, maar ook van de economische waarde van een woonomgeving. Niet voor niets deden begrippen als ‘woonmilieu’ en ‘gebiedsontwikkeling’ hun intrede.

Stedelijkheid als rendement : privaat initiatief voor publieke ruimte

In de publieke ruimte wordt de staat van de samenleving zichtbaar. Die ruimte valt al een tijd niet meer samen met de publieke sector. Alle aanleiding om denkkaders te formuleren voor het debat over nieuwe vormen van samenwerking tussen markt en overheid. In deze lezenswaardige en veelzijdige essaybundel Stedelijkheid als rendement is het perspectief dan ook de private inbreng van ontwikkelaars en corporaties, naast die van de overheid. In welk tempo en welke richting verschuiven de verhoudingen tussen democratisch gekozen bestuurders en winstgedreven marktspelers? Welke verwachtingen, overlegkaders en regels komen aan de orde als vertegenwoordigers van de overheidssector en private investeerders elkaar ontmoeten in en rond de publieke ruimte? Wie heeft de regie, c.q. de verantwoordelijkheid? Maken stedelijke cultuur en identiteit sluipend plaats voor consumptiewalhalla’s en marketing op straatniveau? Kan de overheid de onderhoudskosten alleen blijven dragen of leiden die hoge kosten tot steeds meer geprivatiseerde domeinen? Het zijn vragen die voor alle denkbare partijen van belang zijn. Ook voor corporaties en projectontwikkelaars. Die worden zich niet alleen meer en meer bewust van hun maatschappelijke opgave, maar ook van de economische waarde van een woonomgeving. Niet voor niets deden begrippen als ‘woonmilieu’ en ‘gebiedsontwikkeling’ hun intrede.