De transformatie van het schoolgebouw

De behoefte aan dagarrangementen voor kinderen groeit. Daarom wordt er naar mogelijkheden gezocht gebouwen te realiseren die kinderen de hele dag kunnen ontvangen en waarin ruimtes efficiënt worden gebruikt. In opdracht van het Netwerkbureau Kinderopvang heeft de faculteit Bouwkunde van de TU Delft een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van transformatie van bestaande schoolgebouwen tot ‘gebouwen voor kinderen’. Het resultaat is de theoretische onderbouwing van de mogelijkheden voor slim ruimtegebruik. En van wat dat betekent voor de omvang van ruimtes, de positionering ten opzichte van elkaar, de bijruimtes, de routing door het gebouw, de klimaatinstallaties en de buitenruimtes. Door experts wordt ingegaan op het ontwerp van het gebouw, kleurgebruik, binnenklimaat, buitenruimte, stedenbouw en investeringen. Een selectie uit door studenten gemaakte ontwerpvoorstellen biedt een waaier aan misschien niet direct te realiseren, maar wel inspirerende oplossingen.

De transformatie van het schoolgebouw

De behoefte aan dagarrangementen voor kinderen groeit. Daarom wordt er naar mogelijkheden gezocht gebouwen te realiseren die kinderen de hele dag kunnen ontvangen en waarin ruimtes efficiënt worden gebruikt. In opdracht van het Netwerkbureau Kinderopvang heeft de faculteit Bouwkunde van de TU Delft een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van transformatie van bestaande schoolgebouwen tot ‘gebouwen voor kinderen’. Het resultaat is de theoretische onderbouwing van de mogelijkheden voor slim ruimtegebruik. En van wat dat betekent voor de omvang van ruimtes, de positionering ten opzichte van elkaar, de bijruimtes, de routing door het gebouw, de klimaatinstallaties en de buitenruimtes. Door experts wordt ingegaan op het ontwerp van het gebouw, kleurgebruik, binnenklimaat, buitenruimte, stedenbouw en investeringen. Een selectie uit door studenten gemaakte ontwerpvoorstellen biedt een waaier aan misschien niet direct te realiseren, maar wel inspirerende oplossingen.