Trilvensters en onderkasttypografie : een persoonlijke en onvolledige bibliografie van de andere namen

Dit boek, een bibliografie van Bert Schierbeeks tweede experimentele roman de andere namen, is niet in de handel maar alleen via-via te bekomen. Maker Michaël Snitker, die dit boekje uit 1952 als kind al bewonderde, lijkt het daarmee vooral te willen bestemmen voor een nieuwe schare liefhebbers. Toentertijd kreeg de roman zijn vitalistische vormgeving van ontwerper Han de Vries, die het ritmische stemgeluid van Schierbeek beeldend typografeerde in rode en zwarte woordcomposities. De jury liet zich (op een hardnekkige minderheid na) geheel overtuigen door het onderzoek van Snitker dat verbazingwekkend volledig is. Alles wat maar ergens over de andere namen te vinden was – recensies, interviewfragmenten, colofons, omslagen met of zonder scheurtjes, brieven en websitevermeldingen – staat er letterlijk in. Met puntjes, paginanummers en al, inclusief een index die aan waanzin grenst.

Trilvensters en onderkasttypografie : een persoonlijke en onvolledige bibliografie van de andere namen

Dit boek, een bibliografie van Bert Schierbeeks tweede experimentele roman de andere namen, is niet in de handel maar alleen via-via te bekomen. Maker Michaël Snitker, die dit boekje uit 1952 als kind al bewonderde, lijkt het daarmee vooral te willen bestemmen voor een nieuwe schare liefhebbers. Toentertijd kreeg de roman zijn vitalistische vormgeving van ontwerper Han de Vries, die het ritmische stemgeluid van Schierbeek beeldend typografeerde in rode en zwarte woordcomposities. De jury liet zich (op een hardnekkige minderheid na) geheel overtuigen door het onderzoek van Snitker dat verbazingwekkend volledig is. Alles wat maar ergens over de andere namen te vinden was – recensies, interviewfragmenten, colofons, omslagen met of zonder scheurtjes, brieven en websitevermeldingen – staat er letterlijk in. Met puntjes, paginanummers en al, inclusief een index die aan waanzin grenst.