Het Groningse scholentype : de utopische scholenbouw van stadsarchitecct Jaap Wilhelm

Iedereen kent de Groningse vensterscholen die de afgelopen decennia een revolutie in de Nederlandse scholenbouw hebben ontketend. Het was echter niet voor het eerst dat de provinciehoofdstad toonaangevend was op dit gebied. Ook in de jaren ’50 had de stad Groningen een voortrekkers rol met de ontwikkeling van een schooltype, dat radicaal brak met alle tot dan toe geldende conventies. Dit zogenaamde ‘Groningse scholentype’, dat werd ontwikkeld door stadsarchitect Jaap Wilhelm, was gebaseerd op de nieuwste pedagogische en hygiënische inzichten. Daarnaast ging het ook volledig uit van de schaal en belevingswereld van het kind. Architectuurhistoricus Hans de Man heeft deze bijzondere episode in de scholenbouw uitvoerig onderzocht en neemt u mee naar de periode vlak na de oorlog; een tijd van optimisme en geloof in de maakbaarheid van de samenleving. Hij laat u zien hoe uniek de Groningse bijdrage is geweest in de geschiedenis van de scholenbouw en welke invloed de ideeën van Jaap Wilhelm landelijk hebben gehad.~Het Groningse scholentype toont aan dat de jaren ’50 in vele opzichten verrassend modern waren en~meer aansluiten op de huidige actualiteit dan menigeen voor mogelijk houdt. Het Groningse scholentype vertelt niet alleen een bijzondere geschiedenis, het biedt ook de nodige inspiratie voor de hedendaagse scholenbouw.

Het Groningse scholentype : de utopische scholenbouw van stadsarchitecct Jaap Wilhelm

Iedereen kent de Groningse vensterscholen die de afgelopen decennia een revolutie in de Nederlandse scholenbouw hebben ontketend. Het was echter niet voor het eerst dat de provinciehoofdstad toonaangevend was op dit gebied. Ook in de jaren ’50 had de stad Groningen een voortrekkers rol met de ontwikkeling van een schooltype, dat radicaal brak met alle tot dan toe geldende conventies. Dit zogenaamde ‘Groningse scholentype’, dat werd ontwikkeld door stadsarchitect Jaap Wilhelm, was gebaseerd op de nieuwste pedagogische en hygiënische inzichten. Daarnaast ging het ook volledig uit van de schaal en belevingswereld van het kind. Architectuurhistoricus Hans de Man heeft deze bijzondere episode in de scholenbouw uitvoerig onderzocht en neemt u mee naar de periode vlak na de oorlog; een tijd van optimisme en geloof in de maakbaarheid van de samenleving. Hij laat u zien hoe uniek de Groningse bijdrage is geweest in de geschiedenis van de scholenbouw en welke invloed de ideeën van Jaap Wilhelm landelijk hebben gehad.~Het Groningse scholentype toont aan dat de jaren ’50 in vele opzichten verrassend modern waren en~meer aansluiten op de huidige actualiteit dan menigeen voor mogelijk houdt. Het Groningse scholentype vertelt niet alleen een bijzondere geschiedenis, het biedt ook de nodige inspiratie voor de hedendaagse scholenbouw.