Zes maal en informatiemaatschappij

In deze samenvatting vindt u de resultaten van twee onderzoeken weergegeven: ten eerste een benchmarkonderzoek naar de rol van nationale overheden in respectievelijk Canada, Duitsland, Nederland, Verenigd koninkrijk, Verenigde Staten en Zweden. Ten tweede betreft het een internationaal vergelijkend onderzoek naar de mate en de vormgeving van electronische dienstverlening door publieke uitvoeringsorganisaties in de landen Canada, Duitsland, Nederland, Verenigd koninkrijk en Zweden. Het tweede internationaal onderzoek naar electronische dienstverlening door publieke uitvoeringsorganisaties is een aanvulling op de benchmarkstudie; in die zin dat hier een recente stand van zaken wordt geschetst inzake electronische overheidsdienstverlening op gebieden als Arbeid & Inkomen, Onderwijs, Politie Justitie & Douane en Verkeer & Vervoer. Dit onderzoek is uitgevoerd in de maanden januari en februari 1998.~In de benchmarkstudie wordt het nationale ICT-beleid voor overheidsdienstverlening aan burgers en bedrijven vergeleken op grond van vijf criteria. Vervolgens geven we aan welke ICT-toepassingen op nationaal niveau op dit moment zijn aan te treffen in de verschillende landen. Voorbeelden van toepassingen staan in kaders uitgewerkt in de verschillende paragrafen van hoofdstuk 2. Tenslotte geven de resultaten van dit onderzoek inzicht in het ICT gebruik binnen de nationale overheidsorganisaties. In periode september tot en met november 1997 is dit onderzoek uitgevoerd.~Deze samenvatting wordt afgesloten met kansen voor Nederland. Het gaat hier alleen om de rol van de nationale overheid in de informatiemaatschappij.

Zes maal en informatiemaatschappij

In deze samenvatting vindt u de resultaten van twee onderzoeken weergegeven: ten eerste een benchmarkonderzoek naar de rol van nationale overheden in respectievelijk Canada, Duitsland, Nederland, Verenigd koninkrijk, Verenigde Staten en Zweden. Ten tweede betreft het een internationaal vergelijkend onderzoek naar de mate en de vormgeving van electronische dienstverlening door publieke uitvoeringsorganisaties in de landen Canada, Duitsland, Nederland, Verenigd koninkrijk en Zweden. Het tweede internationaal onderzoek naar electronische dienstverlening door publieke uitvoeringsorganisaties is een aanvulling op de benchmarkstudie; in die zin dat hier een recente stand van zaken wordt geschetst inzake electronische overheidsdienstverlening op gebieden als Arbeid & Inkomen, Onderwijs, Politie Justitie & Douane en Verkeer & Vervoer. Dit onderzoek is uitgevoerd in de maanden januari en februari 1998.~In de benchmarkstudie wordt het nationale ICT-beleid voor overheidsdienstverlening aan burgers en bedrijven vergeleken op grond van vijf criteria. Vervolgens geven we aan welke ICT-toepassingen op nationaal niveau op dit moment zijn aan te treffen in de verschillende landen. Voorbeelden van toepassingen staan in kaders uitgewerkt in de verschillende paragrafen van hoofdstuk 2. Tenslotte geven de resultaten van dit onderzoek inzicht in het ICT gebruik binnen de nationale overheidsorganisaties. In periode september tot en met november 1997 is dit onderzoek uitgevoerd.~Deze samenvatting wordt afgesloten met kansen voor Nederland. Het gaat hier alleen om de rol van de nationale overheid in de informatiemaatschappij.