Mind the gap : balancing design and global manufacturing in Dutch design

De kleding van Nederlandse modemerken is meestal niet gemaakt in Nederland. Vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw begonnen deze merken hun productie te verplaatsen naar landen in Oost-Europa, Noord-Afrika en Azië. Een ruimtelijke scheiding tussen ontwerp en productie is het gevolg. In haar proefschrift gaat Anja Köppchen op zoek naar manieren waarop Nederlandse modemerken die afstand overbruggen. In vier case studies van de merken Oilily, Mexx, Cora Kemperman en Van Gils ontrafelt Anja Köppchen de lange weg van idee naar product. Kennis en bewustzijn van hoe onze kleding gemaakt wordt en waar deze vandaan komt is een belangrijke voorwaarde om naar een duurzamere keten toe te werken, maar de complexiteit van het productieproces in de mode-industrie is voor de meeste mensen een ‘black box’. Köppchen brengt een klein stukje van die productieketen voor het voetlicht.

Mind the gap : balancing design and global manufacturing in Dutch design

De kleding van Nederlandse modemerken is meestal niet gemaakt in Nederland. Vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw begonnen deze merken hun productie te verplaatsen naar landen in Oost-Europa, Noord-Afrika en Azië. Een ruimtelijke scheiding tussen ontwerp en productie is het gevolg. In haar proefschrift gaat Anja Köppchen op zoek naar manieren waarop Nederlandse modemerken die afstand overbruggen. In vier case studies van de merken Oilily, Mexx, Cora Kemperman en Van Gils ontrafelt Anja Köppchen de lange weg van idee naar product. Kennis en bewustzijn van hoe onze kleding gemaakt wordt en waar deze vandaan komt is een belangrijke voorwaarde om naar een duurzamere keten toe te werken, maar de complexiteit van het productieproces in de mode-industrie is voor de meeste mensen een ‘black box’. Köppchen brengt een klein stukje van die productieketen voor het voetlicht.