Fashioning value - undressing ornament : a critical study of fashion as a system of value production, through the paradigmatic changes of ornament

In het essay Fashioning Value – Undressing Ornament benadert Femke de Vries hedendaagse mode als een systeem dat zich voornamelijk richt op waarde productie. Vanuit hier onderzoekt ze het effect van deze ontwikkeling op de makers, gebruikers en producten in design en mode. Ze bekritiseert hierbij wat ze zelf noemt: ‘het hedendaagse ornament’. Het ornament in letterlijke vorm, zoals een print op een vaas, staat in het design discours voornamelijk bekend als een niet-functionele en veelal ‘platte’ toevoeging welke de tijdelijkheid van producten vergroot en een hiërarchische verhouding creëert tussen de maker en gebruiker. In het essay stelt Femke de Vries vast dat er een nieuw, hedendaags ornament te erkennen is welke de kenmerken van het letterlijke ornament deelt en vooral ingezet wordt als branding strategie in de huidige beleveniseconomie. Door de grote invloed van dit ornament op de gebruikswaarde en groeiende tijdelijkheid van producten is het hedendaagse ornament’ een essentiële speler geworden in design en mode. Door in te gaan op de veranderende vormen van het ornament sinds Adolf Loos (Ornament and Crime, 1908) wordt dit hedendaagse ornament vanuit verschillende perspectieven benaderd en de waarde en impact ervan op de maker, gebruiker en ‘het object’ zichtbaar. Een kritische zoektocht met een aanzet tot alternatieve toekomstscenario’s voor mode en design.

Fashioning value - undressing ornament : a critical study of fashion as a system of value production, through the paradigmatic changes of ornament

In het essay Fashioning Value – Undressing Ornament benadert Femke de Vries hedendaagse mode als een systeem dat zich voornamelijk richt op waarde productie. Vanuit hier onderzoekt ze het effect van deze ontwikkeling op de makers, gebruikers en producten in design en mode. Ze bekritiseert hierbij wat ze zelf noemt: ‘het hedendaagse ornament’. Het ornament in letterlijke vorm, zoals een print op een vaas, staat in het design discours voornamelijk bekend als een niet-functionele en veelal ‘platte’ toevoeging welke de tijdelijkheid van producten vergroot en een hiërarchische verhouding creëert tussen de maker en gebruiker. In het essay stelt Femke de Vries vast dat er een nieuw, hedendaags ornament te erkennen is welke de kenmerken van het letterlijke ornament deelt en vooral ingezet wordt als branding strategie in de huidige beleveniseconomie. Door de grote invloed van dit ornament op de gebruikswaarde en groeiende tijdelijkheid van producten is het hedendaagse ornament’ een essentiële speler geworden in design en mode. Door in te gaan op de veranderende vormen van het ornament sinds Adolf Loos (Ornament and Crime, 1908) wordt dit hedendaagse ornament vanuit verschillende perspectieven benaderd en de waarde en impact ervan op de maker, gebruiker en ‘het object’ zichtbaar. Een kritische zoektocht met een aanzet tot alternatieve toekomstscenario’s voor mode en design.