Hannema, museumdirecteur : over kunst en illusie

Hannema, museumdirecteur is een biografie van de meest omstreden figuur uit de twintigste-eeuwse Nederlandse museumgeschiedenis. Door zijn dynamische aankoopbeleid, zijn baanbrekende tentoonstellingen en zijn uitstekende relaties met een aantal vermogende begunstigers bezorgde Dirk Hannema (1895-1984) museum Boijmans in Rotterdam een internationale reputatie. Maar Hannema was ook de man die zijn tijdgenoten betoverde met de ‘Vermeer’-imitaties door Han van Meegeren. Tijdens de Duitse bezetting ontpopte hij zich als een overtuigd nationaalsocialist, die zich in 1943 in het schaduwkabinet van Anton Mussert liet benoemen tot Gemachtigde voor het Museumwezen. Na de oorlog vestigde Hannema zich met zijn privéverzameling in Overijssel. Met de stichting die hij oprichtte legde hij de basis voor Museum De Fundatie. Ook toen liet Vermeer hem niet los. Op het laatst meende hij niet minder dan zes onbekende werken van deze meester te hebben ontdekt. Wat was waarheid en wat zelfbegoocheling in dit leven? Hannema, museumdirecteur werpt een indringend licht op de glorie en de gekte van de moderne kunstwereld.

Hannema, museumdirecteur : over kunst en illusie

Hannema, museumdirecteur is een biografie van de meest omstreden figuur uit de twintigste-eeuwse Nederlandse museumgeschiedenis. Door zijn dynamische aankoopbeleid, zijn baanbrekende tentoonstellingen en zijn uitstekende relaties met een aantal vermogende begunstigers bezorgde Dirk Hannema (1895-1984) museum Boijmans in Rotterdam een internationale reputatie. Maar Hannema was ook de man die zijn tijdgenoten betoverde met de ‘Vermeer’-imitaties door Han van Meegeren. Tijdens de Duitse bezetting ontpopte hij zich als een overtuigd nationaalsocialist, die zich in 1943 in het schaduwkabinet van Anton Mussert liet benoemen tot Gemachtigde voor het Museumwezen. Na de oorlog vestigde Hannema zich met zijn privéverzameling in Overijssel. Met de stichting die hij oprichtte legde hij de basis voor Museum De Fundatie. Ook toen liet Vermeer hem niet los. Op het laatst meende hij niet minder dan zes onbekende werken van deze meester te hebben ontdekt. Wat was waarheid en wat zelfbegoocheling in dit leven? Hannema, museumdirecteur werpt een indringend licht op de glorie en de gekte van de moderne kunstwereld.