De Nederlandse bouwkunst in het begin van de negentiende eeuw

Het artikel geeft een overzicht van de Nederlandse bouwkunst in het begin van de 19de eeuw. Stromingen, opleidingen, leerboeken en typerende gevels van architecten komen uitgebreid aan de orde. Twee jaartallen symboliseren het begin en het einde van de periode: 1798, opheffing van de gilden en 1842, oprichting van de Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst en het K.B. tot instelling van een Koninklijke Academie te Delft. J. van Straaten wordt in dit verband genoemd. Verder wordt werk van J.O. Husley, Viervant, J. Giudici, P. Adams, A. Tollus, J.Th. Thibault, J. de Greef, Z. Reyers, T.F. Suys, J.D. Zocher, Th. Romein, J. Offenberg, J. van Westenhout, Ch. Kramm, P. Pické, A. Aytink van Falkenstein, A. Noorden-dorp, W.N. Rose en A. Munro besproken. Van A. Tollus wordt vermeld dat het een kerkenbouwer was en dat zijn St. Willibrorduskerk te Den Haag (1821) en zijn St. Petrus Banden te Rijsenburg (1809-1810) een Toscaans peristylium hebben. Vermeld wordt dat de samensteller van een belangrijk plaatwerk in die tijd, Goethgebuer, hierin ook een plaat van de St. Willibrorduskerk van A. Tollus opnam.

De Nederlandse bouwkunst in het begin van de negentiende eeuw

Het artikel geeft een overzicht van de Nederlandse bouwkunst in het begin van de 19de eeuw. Stromingen, opleidingen, leerboeken en typerende gevels van architecten komen uitgebreid aan de orde. Twee jaartallen symboliseren het begin en het einde van de periode: 1798, opheffing van de gilden en 1842, oprichting van de Maatschappij tot Bevordering der Bouwkunst en het K.B. tot instelling van een Koninklijke Academie te Delft. J. van Straaten wordt in dit verband genoemd. Verder wordt werk van J.O. Husley, Viervant, J. Giudici, P. Adams, A. Tollus, J.Th. Thibault, J. de Greef, Z. Reyers, T.F. Suys, J.D. Zocher, Th. Romein, J. Offenberg, J. van Westenhout, Ch. Kramm, P. Pické, A. Aytink van Falkenstein, A. Noorden-dorp, W.N. Rose en A. Munro besproken. Van A. Tollus wordt vermeld dat het een kerkenbouwer was en dat zijn St. Willibrorduskerk te Den Haag (1821) en zijn St. Petrus Banden te Rijsenburg (1809-1810) een Toscaans peristylium hebben. Vermeld wordt dat de samensteller van een belangrijk plaatwerk in die tijd, Goethgebuer, hierin ook een plaat van de St. Willibrorduskerk van A. Tollus opnam.