Eindhoven, zijn groei en toekomstige ontwikkeling

Artikel geeft uitleg over uitbreidingsplan Eindhoven. Wat betreft het wederopbouwplan, het plan voor de binnenstad wordt gewezen op de problemen rondom de Woenselse overweg. Het spoortraject loopt nog steeds à niveau dwars door de city. Tevens wordt de enorme oorlogsschade aangehaald. Als hoofdpunten in het wederopbouwplan worden genoemd de noordelijke verplaatsing en verhoging van de spoorbaan, waardoor onderdoorgangen mogelijk zijn en twee pleinen ontstaan. Tevens komt er een duidelijke omranding van de stadskern die aansluit op de voornaamste uitvalswegen. De industrie moet uit de binnenstad worden geweerd met uitzondering van het Philipscomplex en de fabrieken van N.V. Mignot en De Block. Binnen de stadskern komen doorlopende noord-zuidverbindingen en worden de twee takken van de Dommel samengevoegd tot éénbeloop. Ten slotte moet het nieuwe stadhuisontwerp zorgen voor boeiende ruimtelijke contacten door een aaneenschakeling van St. Catharinakerk, Begijnhof, Stadhuisplein en de Dommel. In het artikel worden ook nog de Polynorm-woningen van Philips, het 10 K.V. schakelstation en het plan voor het nieuwe stadhuis besproken. Illustraties: situatie omgeving stadhuis/Wederopbouwplan Eindhoven; uitbreidingsplan/Wederopbouwplan Eindhoven; plan binnenstad/Wederopbouwplan Eindhoven; 3d schets raadhuis vanaf te verleggen Dommeltak/Wederopbouwplan Eindhoven; luchtfoto zuidelijk deel Gestel/Wederopbouwplan Eindhoven; luchtfoto noordwestelijk deel Strijp/Wederopbouwplan Eindhoven; 5 bouwfoto's Polynorm-woningen/Wederopbouwplan Eindhoven; foto 10 K.V. schakelstation/Wederopbouwplan Eindhoven; vogelvluchtperspectief brandweerkazerne/Brandweerkazerne Edenstraat Eindhoven

Eindhoven, zijn groei en toekomstige ontwikkeling

Artikel geeft uitleg over uitbreidingsplan Eindhoven. Wat betreft het wederopbouwplan, het plan voor de binnenstad wordt gewezen op de problemen rondom de Woenselse overweg. Het spoortraject loopt nog steeds à niveau dwars door de city. Tevens wordt de enorme oorlogsschade aangehaald. Als hoofdpunten in het wederopbouwplan worden genoemd de noordelijke verplaatsing en verhoging van de spoorbaan, waardoor onderdoorgangen mogelijk zijn en twee pleinen ontstaan. Tevens komt er een duidelijke omranding van de stadskern die aansluit op de voornaamste uitvalswegen. De industrie moet uit de binnenstad worden geweerd met uitzondering van het Philipscomplex en de fabrieken van N.V. Mignot en De Block. Binnen de stadskern komen doorlopende noord-zuidverbindingen en worden de twee takken van de Dommel samengevoegd tot éénbeloop. Ten slotte moet het nieuwe stadhuisontwerp zorgen voor boeiende ruimtelijke contacten door een aaneenschakeling van St. Catharinakerk, Begijnhof, Stadhuisplein en de Dommel. In het artikel worden ook nog de Polynorm-woningen van Philips, het 10 K.V. schakelstation en het plan voor het nieuwe stadhuis besproken. Illustraties: situatie omgeving stadhuis/Wederopbouwplan Eindhoven; uitbreidingsplan/Wederopbouwplan Eindhoven; plan binnenstad/Wederopbouwplan Eindhoven; 3d schets raadhuis vanaf te verleggen Dommeltak/Wederopbouwplan Eindhoven; luchtfoto zuidelijk deel Gestel/Wederopbouwplan Eindhoven; luchtfoto noordwestelijk deel Strijp/Wederopbouwplan Eindhoven; 5 bouwfoto's Polynorm-woningen/Wederopbouwplan Eindhoven; foto 10 K.V. schakelstation/Wederopbouwplan Eindhoven; vogelvluchtperspectief brandweerkazerne/Brandweerkazerne Edenstraat Eindhoven