Het nieuwe stationsgebouw te Almelo

Het artikel geeft een beschrijving van de stedelijke inbouwing van het station en een beschrijving van het gebouw zelf. Het is gefundeerd op twee eerdere stations respectievelijk uit 1865 en 1883. Het perronemplacement werd in 1907 geheel vernieuwd. Het station zal daarom alleen onderdak bieden aan de loketbalie, het bagagedepot en enkele dienstruimten. Spoorwegbouwbedrijf te Utrecht was de aannemer van de tunnelwerken. De Fa. Ter Beek-Miel te Almelo was de aannemer van het stationsgebouw. De Fa. Baily te Nieuw-Lekkerland was de aannemer van het staalskelet van het station. Illustraties: 3 exterieurfoto's voorzijde/Spoorwegstation Almelo; exterieuroto perronzijde/Spoorwegstation Almelo; situatietekening/Spoorwegstation Almelo; 2 plattegronden/Spoorwegstation Almelo; 3 interieurfoto's/Spoorwegstation Almelo; doorsnedetekening/Spoorwegstation Almelo

Het nieuwe stationsgebouw te Almelo

Het artikel geeft een beschrijving van de stedelijke inbouwing van het station en een beschrijving van het gebouw zelf. Het is gefundeerd op twee eerdere stations respectievelijk uit 1865 en 1883. Het perronemplacement werd in 1907 geheel vernieuwd. Het station zal daarom alleen onderdak bieden aan de loketbalie, het bagagedepot en enkele dienstruimten. Spoorwegbouwbedrijf te Utrecht was de aannemer van de tunnelwerken. De Fa. Ter Beek-Miel te Almelo was de aannemer van het stationsgebouw. De Fa. Baily te Nieuw-Lekkerland was de aannemer van het staalskelet van het station. Illustraties: 3 exterieurfoto's voorzijde/Spoorwegstation Almelo; exterieuroto perronzijde/Spoorwegstation Almelo; situatietekening/Spoorwegstation Almelo; 2 plattegronden/Spoorwegstation Almelo; 3 interieurfoto's/Spoorwegstation Almelo; doorsnedetekening/Spoorwegstation Almelo