Het nieuwe stationsgebouw te Almelo

Spoorwegopbouw is het architectenbureau. Het Spoorwegbouwbedrijf is de aannemer van de tunnelwerken. De Fa. Ter Beek-Miel te Almelo is de aannemer van het stationsgebouw. De Fa. Baily te Nieuwlekkerland is de aannemer van het staalskelet. De stedelijke inbedding en het stationsgebouw worden beschreven. Doordat het busstation bij het spoorwegstation kwam te liggen moest dit NS-station iets meer naar het westen worden opgeschoven en kreeg het een minder prominente plaats. Van der Gaast heeft dit probleem opgelost door een markante overkapping te ontwerpen die over de voorrijstrook uitsteekt. Illustraties: situatietekening/Spoorwegstation Almelo; 2 plattegronden/Spoorwegstation Almelo; doorsnedetekening/Spoorwegstation Almelo; 3 exterieurfoto's/Spoorwegstation Almelo; 2 interieurfoto's/Spoorwegstation Almelo

Het nieuwe stationsgebouw te Almelo

Spoorwegopbouw is het architectenbureau. Het Spoorwegbouwbedrijf is de aannemer van de tunnelwerken. De Fa. Ter Beek-Miel te Almelo is de aannemer van het stationsgebouw. De Fa. Baily te Nieuwlekkerland is de aannemer van het staalskelet. De stedelijke inbedding en het stationsgebouw worden beschreven. Doordat het busstation bij het spoorwegstation kwam te liggen moest dit NS-station iets meer naar het westen worden opgeschoven en kreeg het een minder prominente plaats. Van der Gaast heeft dit probleem opgelost door een markante overkapping te ontwerpen die over de voorrijstrook uitsteekt. Illustraties: situatietekening/Spoorwegstation Almelo; 2 plattegronden/Spoorwegstation Almelo; doorsnedetekening/Spoorwegstation Almelo; 3 exterieurfoto's/Spoorwegstation Almelo; 2 interieurfoto's/Spoorwegstation Almelo