Lecq, Bastiaan van der

Bastiaan van der Lecq (1891 - 1961) is van 1924 tot 1933 als architect in dienst bij de afdeling Gemeentewerken van de stad Rotterdam. Vanaf 1933 werkt hij als zelfstandig architect. Van der Lecq bouwt vooral in de stijl van de Delftse School. In dienst van Gemeentewerken ontwerpt hij onder andere scholen in de Coolhavenstraat en de Busken Huetstraat, het complex van de Parksluizen (1933) aan de Parkhaven en het gebouw van de Rivierpolitie (1933) aan de St. Jobshaven in Rotterdam. Als particulier architect realiseert hij onder meer havenloodsen en dienstgebouwen voor de firma Müller & Co. en de Andreaskerk (1941 - 1949) voor de Evangelisch-Lutherse gemeente in deze havenstad. Ook het observatiehuis voor jongens Kindersluis aan de Kralingse Plaslaan (1939) in Rotterdam is van zijn hand. Voor Dirkzwagers Scheepsagentuur NV ontwerpt hij het hoofdkantoor aan de Govert van Wijnkade in Maassluis (1952).Het havenradarproject vormt een belangrijke opdracht voor Van der Lecq. Met dit project ondergaat de navigatie in het Rotterdamse havengebied een belangrijke modernisering. Voor het binnenhalen van schepen op de Nieuwe Waterweg bij slecht weer is het gebruik van radar noodzakelijk. Van der Lecq realiseert in de periode 1953 - 1956 zeven radarposten tussen Hoek van Holland en het Charloisse Hoofd in Rotterdam: post Hoek van Holland, post Rozenburg, post Maassluis, post Tankhoofd, post Pernis, post Lekhaven en post Charloisse Hoofd. De verticale vorm van de gebouwen wordt bepaald door de opstelling van de radarscanner op 14 meter hoogte. In de periode 1980 - 1984 is het walradarsysteem vervangen door 25, deels onbemande radarposten en verkeerscentrales met felle gele en blauwe gevelbekleding naar ontwerp van Van den Broek en Bakema. Enkele radarposten naar ontwerp van Van der Lecq zijn gesloopt, enkele doen nu dienst als woonruimte.

Lecq, Bastiaan van der

Bastiaan van der Lecq (1891 - 1961) is van 1924 tot 1933 als architect in dienst bij de afdeling Gemeentewerken van de stad Rotterdam. Vanaf 1933 werkt hij als zelfstandig architect. Van der Lecq bouwt vooral in de stijl van de Delftse School. In dienst van Gemeentewerken ontwerpt hij onder andere scholen in de Coolhavenstraat en de Busken Huetstraat, het complex van de Parksluizen (1933) aan de Parkhaven en het gebouw van de Rivierpolitie (1933) aan de St. Jobshaven in Rotterdam. Als particulier architect realiseert hij onder meer havenloodsen en dienstgebouwen voor de firma Müller & Co. en de Andreaskerk (1941 - 1949) voor de Evangelisch-Lutherse gemeente in deze havenstad. Ook het observatiehuis voor jongens Kindersluis aan de Kralingse Plaslaan (1939) in Rotterdam is van zijn hand. Voor Dirkzwagers Scheepsagentuur NV ontwerpt hij het hoofdkantoor aan de Govert van Wijnkade in Maassluis (1952).Het havenradarproject vormt een belangrijke opdracht voor Van der Lecq. Met dit project ondergaat de navigatie in het Rotterdamse havengebied een belangrijke modernisering. Voor het binnenhalen van schepen op de Nieuwe Waterweg bij slecht weer is het gebruik van radar noodzakelijk. Van der Lecq realiseert in de periode 1953 - 1956 zeven radarposten tussen Hoek van Holland en het Charloisse Hoofd in Rotterdam: post Hoek van Holland, post Rozenburg, post Maassluis, post Tankhoofd, post Pernis, post Lekhaven en post Charloisse Hoofd. De verticale vorm van de gebouwen wordt bepaald door de opstelling van de radarscanner op 14 meter hoogte. In de periode 1980 - 1984 is het walradarsysteem vervangen door 25, deels onbemande radarposten en verkeerscentrales met felle gele en blauwe gevelbekleding naar ontwerp van Van den Broek en Bakema. Enkele radarposten naar ontwerp van Van der Lecq zijn gesloopt, enkele doen nu dienst als woonruimte.