Morris, Robert

Robert Morris (1931-2018) was een Amerikaans beeldend kunstenaar en schrijver. Samen met Donald Judd was hij een van de hoofdfiguren in de minimal art-stroming. Hij leverde een grote bijdrage aan de ontwikkeling van land art (landschapskunst) en de kunstvormen performance en installatie. Werk Robert Morris was een veelzijdig kunstenaar en kunstcriticus, vooral bekend als vertegenwoordiger van de kunststromingen ‘minimal art’, ‘process art’ en ‘land art’. Door zijn huwelijk met een choreografe betroffen zijn eerste kunstuitingen vooral dans en choreografie. De zeer rudimentaire decorstukken voor de dansvoorstellingen creëerde hij zelf: dit waren zijn eerste ‘minimal art’ objecten. Belangrijk in zijn kunstwerken is de relatie tussen de vorm van het kunstobject en de ruimte waarin het zich bevindt. Lichtval en de plaats van de waarnemer spelen een belangrijke rol. Robert Morris is in de kunstwereld beroemd geworden met zijn uitspraak “Simplicity of form is not necessarily simplicity of experience” (“Een simpele vorm valt niet noodzakelijkerwijs samen met een simpele ervaring”). Veel van zijn kunstwerken zijn eenvoudig: een verzameling van eenvoudige vormen in een ruimte, vilten doeken die door hun eigen gewicht plooien en daarmee een spel van licht en donker vormen, een houten doos waaruit via een bandje het geluid – getimmer en gezaag - van het maakproces klinkt. Observatorium Robert Morris In 1971 ontwierp Morris voor de openluchttentoonstelling 'Sonsbeek buiten de Perken' het Observatorium. In 1977 werd dit in Flevoland opnieuw opgebouwd op initiatief van de Stichting Sonsbeek Onbeperkt en in opdracht van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders. Het observatorium is een voorbeeld van land art en doet denken aan Stonehenge. Het project bestaat uit twee concentrische cirkels, waarvan de buitenste cirkel wordt gevormd door een aarden wal. In deze wal bevindt zich een tunnel die toegang geeft tot het centrum van het Observatorium. Van hieruit kan iedereen de ritmen van dag en nacht en de wisseling van de jaargetijden bewust meemaken. Zo vallen op 21 maart en 21 september de eerste zonnestralen recht in het middelpunt van de cirkel.

Morris, Robert

Robert Morris (1931-2018) was een Amerikaans beeldend kunstenaar en schrijver. Samen met Donald Judd was hij een van de hoofdfiguren in de minimal art-stroming. Hij leverde een grote bijdrage aan de ontwikkeling van land art (landschapskunst) en de kunstvormen performance en installatie. Werk Robert Morris was een veelzijdig kunstenaar en kunstcriticus, vooral bekend als vertegenwoordiger van de kunststromingen ‘minimal art’, ‘process art’ en ‘land art’. Door zijn huwelijk met een choreografe betroffen zijn eerste kunstuitingen vooral dans en choreografie. De zeer rudimentaire decorstukken voor de dansvoorstellingen creëerde hij zelf: dit waren zijn eerste ‘minimal art’ objecten. Belangrijk in zijn kunstwerken is de relatie tussen de vorm van het kunstobject en de ruimte waarin het zich bevindt. Lichtval en de plaats van de waarnemer spelen een belangrijke rol. Robert Morris is in de kunstwereld beroemd geworden met zijn uitspraak “Simplicity of form is not necessarily simplicity of experience” (“Een simpele vorm valt niet noodzakelijkerwijs samen met een simpele ervaring”). Veel van zijn kunstwerken zijn eenvoudig: een verzameling van eenvoudige vormen in een ruimte, vilten doeken die door hun eigen gewicht plooien en daarmee een spel van licht en donker vormen, een houten doos waaruit via een bandje het geluid – getimmer en gezaag - van het maakproces klinkt. Observatorium Robert Morris In 1971 ontwierp Morris voor de openluchttentoonstelling 'Sonsbeek buiten de Perken' het Observatorium. In 1977 werd dit in Flevoland opnieuw opgebouwd op initiatief van de Stichting Sonsbeek Onbeperkt en in opdracht van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders. Het observatorium is een voorbeeld van land art en doet denken aan Stonehenge. Het project bestaat uit twee concentrische cirkels, waarvan de buitenste cirkel wordt gevormd door een aarden wal. In deze wal bevindt zich een tunnel die toegang geeft tot het centrum van het Observatorium. Van hieruit kan iedereen de ritmen van dag en nacht en de wisseling van de jaargetijden bewust meemaken. Zo vallen op 21 maart en 21 september de eerste zonnestralen recht in het middelpunt van de cirkel.