Komter, Auke
(Bonas essay door F. Oudshoorn, verkorte versie)
Privéleven en opleiding
Auke Komter wordt op 16 mei 1904 geboren in Leeuwarden. Zijn vader was vennoot in het bedrijf B.J. Kuipers & Co., dat bestond uit een bierpakhuis en bierhandel, en hij wilde dat zijn zoon de zaak uiteindelijk zou overnemen. Auke geeft hier in eerste instantie gehoor aan en volgt de opleiding aan de Hoogere Handelsschool te Deventer van 1921-1923. Uiteindelijk besluit hij toch niet in zijn vaders voetsporen te treden - mede door een onvoldoende voor boekhouden - en besluit hij architect te worden.
Auke leert het vak van architect in de praktijk en begint zijn opleiding op het architectenbureau van Doeke Meintema (1877-1935) te Leeuwarden. Meintema deed onder meer ervaring op bij het bureau van Ed. Cuypers en Henri Evers en had vanaf 1918, toen hij inmiddels 41 jaar was, zijn eigen bureau in Leeuwarden.
Meintema's bouwwerken getuigden van een bezonkenheid, van een oog voor zuivere verhoudingen en waren constructief zo uitnemend verzorgd, dat zij tot ver buiten Friesland de aandacht trokken. De periode in Leeuwarden waren Komters eerste jaren in zijn opleiding tot architect en waarschijnlijk was hij vooral bezig basiskennis op te doen. Komter verhuist in 1926 van Leeuwarden naar Amsterdam - naar zijn volgende werkgever, de ingenieur Meyers, bij wie hij ongeveer een jaar actief is. De stijl van Meintema is ook in het latere werk van Komter niet terug te vinden.
Van 1927-1928 werkt Auke Komter op het bureau van Jan Duiker. Het is niet duidelijk, hoe Komter op het bureau van Duiker terechtkomt, maar mogelijk is de connectie tussen Duiker en Meintema hun beider leermeester Henri Evers. Meintema en Duiker hebben minimaal één jaar tegelijkertijd op het bureau van Evers gewerkt en mogelijk een collegiale of vriendschappelijke band opgebouwd en wellicht ook contact gehad over leerlingen.
Jan Duiker was zeer bekend in de nationale en internationale architectenwereld. Komter maakte via de architectenkring van Duiker dan ook hoogstwaarschijnlijk kennis met een grote groep architecten. Ook Albert Boeken behoorde tot deze architectenkring, want ook hij had zich aangesloten bij het Nieuwe Bouwen.
Op het bureau van Albert Boeken gaat Aukes opleiding verder. In de jaren op Boekens bureau bestaan de opdrachten voornamelijk uit het ontwerpen van woningen voor een aantal Amsterdamse wijken. Auke Komter krijgt in zijn periode bij Boeken dan ook vooral te maken met woning- en stedenbouw. Albert Boeken sloot zich evenals Duiker aan bij de CIAM-congressen en kende de Frans-Zwitserse architect Le Corbusier persoonlijk. Mogelijk heeft Boeken een goed woordje voor Komter gedaan. In ieder geval vertrok Komter in 1930 richting Parijs om op het bureau van Le Corbusier te gaan werken.
Komter verblijft voor de periode van een jaar in Parijs op het bureau van P. Jeanneret (de neef van Le Corbusier) en Le Corbusier. Hij krijgt voor zijn werk bij Le Corbusier geen loon en werkt dus vrijwillig bij de Frans-Zwitserse architect. Over deze periode van Auke Komter zijn verder zeer weinig gegevens beschikbaar. Zo is het niet bekend welke taken hij bij Le Corbusier mocht uitvoeren en of hij ook daadwerkelijk met Le Corbusier sprak. Wat in ieder geval zeker is, is dat Komter zeer geïnspireerd raakt door zijn periode bij Le Corbusier. De ontwerpen die Komter maakte na zijn tijd in Parijs, laten een duidelijke invloed van de ideeën van deze leermeester zien.
Het leven in Parijs staat niet alleen in het teken van hard werken, maar ook van zijn ontmoeting met Edith. Edith Marie Real was Zwitserse van afkomst en werkte als boekbindster in de Bibliothèque Nationale. Komter spiegelt haar een prachtleven voor in Nederland en zo gebeurt het dat Komter niet alleen naar Nederland terugkeert.
Periode 1931-1945
Edith en Auke vestigen zich in Amsterdam en wonen voor een korte periode in een oud pakhuis op het Prinseneiland. Het atelier wordt naast de functie van atelier en woning ook gebruikt voor het geven van grote feesten. Boeken beschrijft het atelier als een prachtig feestlokaal, waarin de elementen van zwoegende bohème en rijkeluisleven, van historische kleurige stoer-Amsterdamse sfeer en geraffineerd anemisch ‘Nieuw Bouwen’ door elkaar verstrengeld waren.
Van 1936-1941 maakt Komter samen met Marius Duintjer in totaal drie verschillende ontwerpen voor de raadhuisprijsvraag van Amsterdam. Voor deze prijsvraag bestond grote belangstelling, er kwamen maar liefst 225 inzendingen binnen voor de eerste openbare ronde. De jury kwam na de tweede ronde niet tot een definitieve beslissing en zo moesten zowel Duintjer en Komter als Berghoef en Vegter hun ontwerpen verder uitwerken in een derde en beslissende ronde. Uiteindelijk wordt het duo Komter en Duintjer tweede achter het ontwerp van Berghoef en Vegter.
Naast het ontwerpen van gebouwen houdt Auke Komter zich midden jaren in deze periode ook bezig met het ontwerpen van meubels. Zo ontwerpt hij samen met Mart Stam het interieur van het Nederlands Paviljoen op de Wereldtentoonstelling te Parijs.
In de Tweede Wereldoorlog stokt de projectenstroom en heeft Komter geen officiële opdrachten. Hij maakt in deze tijd voornamelijk veel speelgoed voor zijn drie dochters. Daarnaast doet hij mee aan verschillende studieprijsvragen, die speciaal zijn uitgeschreven door instanties om architecten ook tijdens de oorlog aan het werk te houden, en maakt hij een aantal meubelontwerpen. Verder werkt Komter in deze periode ook samen met Zanstra, Giesen en Sijmons aan verschillende nieuwe woontypen en aan het ontwerp van een nieuw uitbreidingsplan voor Amsterdam.
Pas na de Tweede Wereldoorlog komt de projectentrein weer op gang en krijgt Komter een stoet aan opdrachten. De eerste opdrachten die binnenkwamen, waren herdenkingsmonumenten voor de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog. Zo ontwerpt Komter samen met Gerard Holt in 1945 de Eerebegraafplaats in Overveen in de duinen. Verder doet hij mee aan de prijsvraag voor het Monument voor de gevallenen in Eindhoven en ontwerpt hij samen met Van der Steur het tijdelijke monument op de Dam, als voorloper van het Nationale Monument van J.J.P. Oud en J. Rädecker.
Vanaf 1948 tot begin jaren ‘60 van de twintigste eeuw ontwerpt Komter ook meerdere bejaardentehuizen. Deze bejaardentehuizen blinken niet altijd uit in schoonheid, maar het bejaardentehuis de Klokkenbelt in Almelo heeft wel degelijk interessante vormelementen. Komter houdt zich echter niet alleen bezig met oudere mensen; ook voor het jonge publiek maakt hij ontwerpen in de vorm van scholen. Ook hier zijn de meeste scholen eenvoudig van opzet en op het eerste gezicht ook niet zeer interessant qua vormgeving.
Periode 1968-1982
Na 1965 heeft Komter eigenlijk nauwelijks nog grote projecten. In 1968 ontwerpt hij een bejaardentehuis in Monnickendam. In 1975 verbouwt hij de boerderij van de familie Bierma in St. Jacobiparochie, maar na deze twee projecten wordt het qua architectuurontwerpen stil rond Auke Komter. Komter is in deze periode vooral druk als voorzitter van de Stichting Architectuur Museum (SAM).
Op 24 oktober 1982 - vier jaar na de tentoonstelling over het werk van Komter in de Droogbak in Amsterdam - overlijdt Komter in de door hemzelf ontworpen woning in de Beatrixflat aan de Beethovenstraat te Amsterdam.
Stichting Architectuurmuseum (1956-1975)
Komter heeft en belangrijk aandeel gehad bij de oprichting van het Architectuurmuseum. In 1956 wordt hij bestuurslid van de Stichting Architectuur Museum en van 1963-1975 is hij voorzitter.
De stichting stelde zichzelf de taak om archieven ‘te verzamelen, te bewaren, te onderhouden en toegankelijk te maken voor belangstellenden’, en zo een collectie op te bouwen voor het toekomstige museum. De stichting vergaarde vele belangrijke particuliere archieven, maar zonder overheidssteun was het niet mogelijk de eigen doelstelling te behalen. Zo bleef het materiaal nog steeds ontoegankelijk voor het publiek. Van een museum kwam het ook niet, zelfs niet van een eigen gebouw; het materiaal werd her en der ondergebracht. Uiteindelijk werd in 1988 het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) opgericht, de voorloper van Het Nieuwe Instituut. Het NAi werd gevormd uit drie culturele instellingen: de Stichting Architectuur Museum, het Nederlands Documentatiecentrum voor de Bouwkunst en de Stichting Wonen. Auke Komter maakte de oprichting van het NAI niet meer mee, maar droeg er indirect wel aan bij dat het NAi mogelijk werd.
Opleiding:
3-jarige HBS Leeuwarden/1917-1920; Hogere Handelsschool Deventer/1921-1923; Bouwkundige opleiding: bureau D. Meintema Leeuwarden/1923-1925, bureau ir. Meyers Amsterdam/1926, bureau J. Duiker Amsterdam/1927-1928, bureau A. Boeken Amsterdam//1928-, bureau Le Corbusier Parijs/1930-1931
Nevenfuncties:
Groep 32 (lid)/1932-1934; De 8 (lid)/1934-1938; Bouwkundig weekblad Architectura (redactielid)/1934; Tijdschrift De 8 en Opbouw (redactielid)/1936/; Genootschap Architectura et Amicitia (gewoon lid)/1933-1934, 1941-1942, 1946-1982; Genootschap Architectura et Amicitia (bestuurslid)/1934; Amsterdams Comité ter bestudering naoorlogse kunstenaarsorganisatie (commissie-lid)/1942-1943; Genoootschap Architectura et Amicitia (voorzitter)/1945-1956; Studiegroep woningarchitectuur (lid)/1943-1945; Forum (redactielid)/1946-1959; Prix de Rome voor monumentale en versierende schilder- en beeldhouwkunst (jurylid)/1947; Kerngroep (in 1943 Studiegroep) woningarchitectuur(lid)/1943-/; Twee werkgroepen aangaande een nieuw te bouwen woonwijk in Vlaardingen (adviseur)/; Academie voor Bouwkunst (voorzitter)/1950-1959; Stichting Architectuurmuseum (bestuurslid)/1956-1963; Stichting Architectuur Museum (voorzitter)/10 april 1963-23 februari 1975; Wederopbouwplannen Rotterdam (medewerker)/1940-1945; Almelo, IJsselmeerpolders en Westerschouwen (stedenbouwkundig adviseur)/1945-1963; Tilburg (stedenbouwkundig adviseur)/1948-1957; Verkeersplanologische Commissie Gemeente Tilburg (lid)/1965-1969; Zuiderzeepolders (esthetisch adviseur als opvolger van Granpré Molière)/; Stedenbouwkundige raad voor Amsterdam (lid)/1959, 1960-1961; Raad voor de stedenbouw (lid)/1961, 1967-1970; Hogere Schoonheidscommissie Leeuwarden (lid)/1970-1975; Comité Doornse Leergangen (lid)/1941/; Prijsvraag ontwerpstudie 3 strandbad, A et A (jurylid)/1933; Prijsvraag ontwerpstudie 7 doktershuis aan Keizersgracht, A et A (jurylid)/1935; Prijsvraag wijkcentrum Laanweg Amsterdam-Noor, A et A in samenwerking met gemeente Amsterdam (jurylid)/1954; Openbare prijsvraag voor grafteken-ontwerpen, Landelijke Adviescommissie voor Kerkhoven en Begraafplaatsen(jurylid)/1955; Architectuurraad B.N.A.(lid)/1954/; Vereniging voor Voortgezet en Hoger Bouwkunst Onderricht(voorzitter)1951-1959; Permanente Prijsvraagcommissie (vaste commissie B.N.A. met andere lichamen)(lid voor A.et A.)/1955; Tentoonstellingsraad B.N.A./; Gecombineerde Stylos-Poorters Lustrumprijsvraag (jurylid)/1954; Meervoudige studieopdracht bebouwing Beestenmarkt Amersfoort (adviseur)/1975; Prix de Rome voor Schone Bouwkunst 1950 (jurylid)/1950
Ereblijken:
Officier Orde van Oranje-Nassau
Foto vakantiehuis familie Levy (Bergen aan Zee)Lithografie vakantiehuis Levy (Bergen aan Zee)Tekening interieur foyer Cultuurcentum BloemendaalEeregrafhof in de duinen te BloemendaalEregraf te Bloemendaal1191611918119191192211923Eerebegraafplaats BloemendaalSchetsontwerp Eerebegraafplaats (Bloemendaal)Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945De Eerebegraafplaats te BloemendaalEerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945Eerebegraafplaats ter herdenking van de gevallenen van het Binnenlands verzet die rusten op de eerebegraafplaats te Bloemendaal 1940-1945De Eerebegraafplaats te BloemendaalDe Eerebegraafplaats te BloemendaalDe Eerebegraafplaats te Bloemendaal
arc
Bouwen van woning tot stad : eenige aspecten van den stedebouw, ... , toegelicht met een aantal teekeningen van studie-ontwerpen en bouwplannenDe architectuur : vijf voordrachten en een samenvattingPrijsvraag voor het nieuwe Raadhuis te AmsterdamJuryrapport studieprijsvraag Wijkcentrum Amsterdam - Noord14e Cobouw-prijsvraag50 Jaar Academie van Bouwkunst Rede van architect A. Komter uitgesproken in de Noorderkerk te Amsterdam op 11 oktober 1958A & A. Rapport van de commissie van beoordeling van ontwerpstudie no. 7Antwoord[.] Zomerhuis Putten Van EeghenlaanArchitects' Year Book 2Atelier van de architecten Komter en MastenbroekAtelierwoningen te Amsterdam, architecten Zanstra, Giesen en SijmonsBebouwingsplan "Dreyen" te OosterbeekBebouwingsplan Dreyen te OosterbeekBeschouwingen over onze kust en in het bijzonder over Bloemendaal aan ZeeBeschouwingen over onze kust en in het bijzonder over Bloemendaal aan zeeBeschouwingen over onze kust en in het bijzonder over Bloemendaal aan ZeeBeschouwingen over onze kust en in het bijzonder over Bloemendaal aan ZeeBeschouwingen over onze kust en in het bijzonder over Bloemendaal aan ZeeBeschouwingen over onze kust en in het bijzonder over Bloemendaal aan ZeeBeschrijving atelierruimte Prinseneiland, AmsterdamBij de inzending van architect A. Komter [= ontwerp voor hotel voor prijsvraag Bouwkunst en Vriendschap]. Toelichtring kinderbewaarplaats in stadsplantsoenBij het Directie-gebouwtje voor de Stichting T.N.O.Bij het Directie-gebouwtje voor de Stichting TNOBij het tuinplan van een landguis te HattemBij het tuinplan van een landhuis te HattemBij het verschijnen van de 2e Nederlandsche catalogus voor de bouwwereldBij het verschijnen van de tweede Nederlandsche Catalogus voor de BouwwereldBij het verschijnen van de tweede Nederlandsche Catalogus voor de BouwwereldBoekbespreking Architects' Year Book 2Boekbespreking[.] Julius Maurizio[,] Die Siedlungsbau in der Schweiz [-] Les colonies d'habitation en Suisse [-] Swiss Housing Estates 1940-1950Botenhuis voor de K.N.Z.H.R.M. te Wijk aan ZeeBrief van het Genootschap "Architectura et Amicitia" aan de Minister van Wederopbouw en VolkshuisvestingChristelijk Lyceum AlmeloChristelijk Lyceum te AlmeloDas japanische Wohnhaus [boekbespreking]Das Japanische WohnhausDe Klokkenbelt : tehuis voor bejaarden te AlmeloDe KlokkenbeltDelft kiestDelft kiest
aut
Atelierwoningen Zomerdijkstraat 1932-1934 : Zanstra, Giesen en Sijmons, architectenLe Corbusier en NederlandF.A. Eschauzier : een orde voor de zintuigenL. van der Laan (1864-1942), J.A. van der Laan (1896-1966) : Een katholieke architectenfamilie - rechtzinnig, maar veelzijdig en pragmatischM.F. Duintjer, strak, helder, open - architectuur als drager van een nieuwe samenleving : 1908-1983Schijnbare eenvoud : Hein Salomonson : architect 1910 - 1994
about
creator
Bouwen van woning tot stad : eenige aspecten van den stedebouw, ... , toegelicht met een aantal teekeningen van studie-ontwerpen en bouwplannenArchitectuur en planning : Nederland 1940-1980De architectuur : vijf voordrachten en een samenvattingBinnenhuisarchitectuur = Architecture d'intérieur = Innenarchitektur = Interior architectureVan het Nieuwe Bouwen naar een Nieuwe Architectuur : Groep '32 ontwerpen, gebouwen, stedebouwkundige plannen 1925-1945Stijl : norm en handschrift in de Nederlandse architectuur van de negentiende en twintigste eeuwEen geruisloze doorbraak : de geschiedenis van architectuur en stedebouw tijdens de bezetting en wederopbouw van NederlandVan Neorenaissance tot postmodernisme : honderdvijfentwintig jaar Nederlandse interieurs 1870-1995 = From Neo-renaissance to Post-modernism : a hundred and twenty-five years of Dutch interiors 1870-1995Atelierwoningen Zomerdijkstraat 1932-1934 : Zanstra, Giesen en Sijmons, architectenAuke Komter : architectBloemlezing uit de geschriften van J.P. MierasPrijsvraag voor het nieuwe Raadhuis te AmsterdamHet eigen huis : landhuizen, villa's en andere eengezinshuizen [1951]Wolstad in ombouw : de inzet van het stadsvormonderzoek bij de herstructurering van de oude stad in TilburgKunst in crisis en bezetting : een onderzoek naar de houding van Nederlandse kunstenaars in de periode 1930-1945Het kleine bouwen : vier eeuwen maquettes in NederlandElf eeuwen bouwkundig teekenenRapport van de jury inzake de openbare en besloten prijsvraag voor het nieuwe raadhuis van AmsterdamModerne architectuur in Nederland 1900-1940Genootschap Architectura et Amicitia 1855-1990Le Corbusier en NederlandEen eeuw Nederlandse architectuur 1880-1990Jonge architecten in de Wederopbouw 1940-1960Functionalism in the Netherlands = Functionalisme in NederlandNederlandse architectuur van de 20ste eeuwChoosing a modern houseDe moderne jaren vijftig en zestig : de verspreiding van een eigentijdse architectuur over Nederland = The modern fifties and sixties : the spreading of contemporary architecture over the NetherlandsThe new movement in the Netherlands : 1924-1936In praise of common sense : planning the ordinary : a physical planning history of the new towns in the IJsselmeerpoldersGroep '32 : herinneringen aan de roemruchte Groep '32 : "eigenlijk de laatste architectengroep"F.A. Eschauzier : een orde voor de zintuigenL. van der Laan (1864-1942), J.A. van der Laan (1896-1966) : Een katholieke architectenfamilie - rechtzinnig, maar veelzijdig en pragmatischArchieven van de gemeente Bloemendaal (1917) 1940 - 1988 (1997)De Eerebegraafplaats te BloemendaalNaoorlogse architectuur en stedenbouw in Delft : 1940-1970M.F. Duintjer, strak, helder, open - architectuur als drager van een nieuwe samenleving : 1908-1983De functionele stad : De CIAM en Cornelis van Eesteren, 1928-1960Academie van Bouwkunst Amsterdam 1908-2008Schijnbare eenvoud : Hein Salomonson : architect 1910 - 1994Bouwen : Holland : nieuwe zakelijkheid = Bauen : Holland : neues bauen = Bâtir : Holland : vers une architecture réelle = Building : Holland : built to live in / J.B. van Loghem
keywords
memberOf
Boeken, A. (Albert) / ArchiefJonge, L.J. (Leendert Johannes / Leo) de & Jonge, J. (Johannes / Jos) de / ArchiefKnijtijzer, H. (Herman) / ArchiefKomter, A. (Auke) / ArchiefMastenbroek, H. (Hendrik) / ArchivaliaMeubels / VerzamelingTentoonstelling In Holland staat een Huis / VerzamelingWoerkom, D. (Dick) van / ArchiefOntwerp Kapel Begraafplaats, Motto PreludeVerbouwing Restaurant Kempinski en Co (Amsterdam)Woonkamer voor F.E.Ontwerp FröbelschoolMeubelontwerpen en diversenOntwerp Brandweerkazerne, Motto AlarmOntwerp Zomerhuisje, Motto RoljeWoonhuis Poelhekkelaan, Motto 0011Ontwerp Streekhotel, Motto Een Zwerver VerliefdCorrespondentie tussen A. Komter en de familie Komter te LarenOntwerp Vakantiehuis, Motto 45Luxe Hut Holland Amerika LijnStrandpaviljoen BlueOntwerp Café-restaurant, Motto Elke Dag Een GlaasjeTekeningen van de luchtweg naar Ned. IndiëSchetsboekjes van diverse projectenHuis KuiperstraatDiversen IInterieur voor Dr. KarremanOntwerp Ruimte KunstverzamelaarDiverse projectenOnbekend project, foto van een maquetteOntwerp Kinderdagverblijf, Motto "54321"Atelier voor DassenPortret van A. KomterDubbele en Enkele Villa's (Aerdenhout)Rusthuis Nederlands Hervormde Diaconessestichting (Almelo)Kweekschool (Almelo)Uitbreidingsplan (Almelo)Christelijk Lyceum (Almelo)Bejaardenhuis De Klokkenbelt (Almelo)Verbouwing Villa Wierdensestraat (Almelo)
isAgentAssociatedWithAgent
Komter, Auke
(Bonas essay door F. Oudshoorn, verkorte versie)
Privéleven en opleiding
Auke Komter wordt op 16 mei 1904 geboren in Leeuwarden. Zijn vader was vennoot in het bedrijf B.J. Kuipers & Co., dat bestond uit een bierpakhuis en bierhandel, en hij wilde dat zijn zoon de zaak uiteindelijk zou overnemen. Auke geeft hier in eerste instantie gehoor aan en volgt de opleiding aan de Hoogere Handelsschool te Deventer van 1921-1923. Uiteindelijk besluit hij toch niet in zijn vaders voetsporen te treden - mede door een onvoldoende voor boekhouden - en besluit hij architect te worden.
Auke leert het vak van architect in de praktijk en begint zijn opleiding op het architectenbureau van Doeke Meintema (1877-1935) te Leeuwarden. Meintema deed onder meer ervaring op bij het bureau van Ed. Cuypers en Henri Evers en had vanaf 1918, toen hij inmiddels 41 jaar was, zijn eigen bureau in Leeuwarden.
Meintema's bouwwerken getuigden van een bezonkenheid, van een oog voor zuivere verhoudingen en waren constructief zo uitnemend verzorgd, dat zij tot ver buiten Friesland de aandacht trokken. De periode in Leeuwarden waren Komters eerste jaren in zijn opleiding tot architect en waarschijnlijk was hij vooral bezig basiskennis op te doen. Komter verhuist in 1926 van Leeuwarden naar Amsterdam - naar zijn volgende werkgever, de ingenieur Meyers, bij wie hij ongeveer een jaar actief is. De stijl van Meintema is ook in het latere werk van Komter niet terug te vinden.
Van 1927-1928 werkt Auke Komter op het bureau van Jan Duiker. Het is niet duidelijk, hoe Komter op het bureau van Duiker terechtkomt, maar mogelijk is de connectie tussen Duiker en Meintema hun beider leermeester Henri Evers. Meintema en Duiker hebben minimaal één jaar tegelijkertijd op het bureau van Evers gewerkt en mogelijk een collegiale of vriendschappelijke band opgebouwd en wellicht ook contact gehad over leerlingen.
Jan Duiker was zeer bekend in de nationale en internationale architectenwereld. Komter maakte via de architectenkring van Duiker dan ook hoogstwaarschijnlijk kennis met een grote groep architecten. Ook Albert Boeken behoorde tot deze architectenkring, want ook hij had zich aangesloten bij het Nieuwe Bouwen.
Op het bureau van Albert Boeken gaat Aukes opleiding verder. In de jaren op Boekens bureau bestaan de opdrachten voornamelijk uit het ontwerpen van woningen voor een aantal Amsterdamse wijken. Auke Komter krijgt in zijn periode bij Boeken dan ook vooral te maken met woning- en stedenbouw. Albert Boeken sloot zich evenals Duiker aan bij de CIAM-congressen en kende de Frans-Zwitserse architect Le Corbusier persoonlijk. Mogelijk heeft Boeken een goed woordje voor Komter gedaan. In ieder geval vertrok Komter in 1930 richting Parijs om op het bureau van Le Corbusier te gaan werken.
Komter verblijft voor de periode van een jaar in Parijs op het bureau van P. Jeanneret (de neef van Le Corbusier) en Le Corbusier. Hij krijgt voor zijn werk bij Le Corbusier geen loon en werkt dus vrijwillig bij de Frans-Zwitserse architect. Over deze periode van Auke Komter zijn verder zeer weinig gegevens beschikbaar. Zo is het niet bekend welke taken hij bij Le Corbusier mocht uitvoeren en of hij ook daadwerkelijk met Le Corbusier sprak. Wat in ieder geval zeker is, is dat Komter zeer geïnspireerd raakt door zijn periode bij Le Corbusier. De ontwerpen die Komter maakte na zijn tijd in Parijs, laten een duidelijke invloed van de ideeën van deze leermeester zien.
Het leven in Parijs staat niet alleen in het teken van hard werken, maar ook van zijn ontmoeting met Edith. Edith Marie Real was Zwitserse van afkomst en werkte als boekbindster in de Bibliothèque Nationale. Komter spiegelt haar een prachtleven voor in Nederland en zo gebeurt het dat Komter niet alleen naar Nederland terugkeert.
Periode 1931-1945
Edith en Auke vestigen zich in Amsterdam en wonen voor een korte periode in een oud pakhuis op het Prinseneiland. Het atelier wordt naast de functie van atelier en woning ook gebruikt voor het geven van grote feesten. Boeken beschrijft het atelier als een prachtig feestlokaal, waarin de elementen van zwoegende bohème en rijkeluisleven, van historische kleurige stoer-Amsterdamse sfeer en geraffineerd anemisch ‘Nieuw Bouwen’ door elkaar verstrengeld waren.
Van 1936-1941 maakt Komter samen met Marius Duintjer in totaal drie verschillende ontwerpen voor de raadhuisprijsvraag van Amsterdam. Voor deze prijsvraag bestond grote belangstelling, er kwamen maar liefst 225 inzendingen binnen voor de eerste openbare ronde. De jury kwam na de tweede ronde niet tot een definitieve beslissing en zo moesten zowel Duintjer en Komter als Berghoef en Vegter hun ontwerpen verder uitwerken in een derde en beslissende ronde. Uiteindelijk wordt het duo Komter en Duintjer tweede achter het ontwerp van Berghoef en Vegter.
Naast het ontwerpen van gebouwen houdt Auke Komter zich midden jaren in deze periode ook bezig met het ontwerpen van meubels. Zo ontwerpt hij samen met Mart Stam het interieur van het Nederlands Paviljoen op de Wereldtentoonstelling te Parijs.
In de Tweede Wereldoorlog stokt de projectenstroom en heeft Komter geen officiële opdrachten. Hij maakt in deze tijd voornamelijk veel speelgoed voor zijn drie dochters. Daarnaast doet hij mee aan verschillende studieprijsvragen, die speciaal zijn uitgeschreven door instanties om architecten ook tijdens de oorlog aan het werk te houden, en maakt hij een aantal meubelontwerpen. Verder werkt Komter in deze periode ook samen met Zanstra, Giesen en Sijmons aan verschillende nieuwe woontypen en aan het ontwerp van een nieuw uitbreidingsplan voor Amsterdam.
Pas na de Tweede Wereldoorlog komt de projectentrein weer op gang en krijgt Komter een stoet aan opdrachten. De eerste opdrachten die binnenkwamen, waren herdenkingsmonumenten voor de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog. Zo ontwerpt Komter samen met Gerard Holt in 1945 de Eerebegraafplaats in Overveen in de duinen. Verder doet hij mee aan de prijsvraag voor het Monument voor de gevallenen in Eindhoven en ontwerpt hij samen met Van der Steur het tijdelijke monument op de Dam, als voorloper van het Nationale Monument van J.J.P. Oud en J. Rädecker.
Vanaf 1948 tot begin jaren ‘60 van de twintigste eeuw ontwerpt Komter ook meerdere bejaardentehuizen. Deze bejaardentehuizen blinken niet altijd uit in schoonheid, maar het bejaardentehuis de Klokkenbelt in Almelo heeft wel degelijk interessante vormelementen. Komter houdt zich echter niet alleen bezig met oudere mensen; ook voor het jonge publiek maakt hij ontwerpen in de vorm van scholen. Ook hier zijn de meeste scholen eenvoudig van opzet en op het eerste gezicht ook niet zeer interessant qua vormgeving.
Periode 1968-1982
Na 1965 heeft Komter eigenlijk nauwelijks nog grote projecten. In 1968 ontwerpt hij een bejaardentehuis in Monnickendam. In 1975 verbouwt hij de boerderij van de familie Bierma in St. Jacobiparochie, maar na deze twee projecten wordt het qua architectuurontwerpen stil rond Auke Komter. Komter is in deze periode vooral druk als voorzitter van de Stichting Architectuur Museum (SAM).
Op 24 oktober 1982 - vier jaar na de tentoonstelling over het werk van Komter in de Droogbak in Amsterdam - overlijdt Komter in de door hemzelf ontworpen woning in de Beatrixflat aan de Beethovenstraat te Amsterdam.
Stichting Architectuurmuseum (1956-1975)
Komter heeft en belangrijk aandeel gehad bij de oprichting van het Architectuurmuseum. In 1956 wordt hij bestuurslid van de Stichting Architectuur Museum en van 1963-1975 is hij voorzitter.
De stichting stelde zichzelf de taak om archieven ‘te verzamelen, te bewaren, te onderhouden en toegankelijk te maken voor belangstellenden’, en zo een collectie op te bouwen voor het toekomstige museum. De stichting vergaarde vele belangrijke particuliere archieven, maar zonder overheidssteun was het niet mogelijk de eigen doelstelling te behalen. Zo bleef het materiaal nog steeds ontoegankelijk voor het publiek. Van een museum kwam het ook niet, zelfs niet van een eigen gebouw; het materiaal werd her en der ondergebracht. Uiteindelijk werd in 1988 het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) opgericht, de voorloper van Het Nieuwe Instituut. Het NAi werd gevormd uit drie culturele instellingen: de Stichting Architectuur Museum, het Nederlands Documentatiecentrum voor de Bouwkunst en de Stichting Wonen. Auke Komter maakte de oprichting van het NAI niet meer mee, maar droeg er indirect wel aan bij dat het NAi mogelijk werd.
Opleiding:
3-jarige HBS Leeuwarden/1917-1920; Hogere Handelsschool Deventer/1921-1923; Bouwkundige opleiding: bureau D. Meintema Leeuwarden/1923-1925, bureau ir. Meyers Amsterdam/1926, bureau J. Duiker Amsterdam/1927-1928, bureau A. Boeken Amsterdam//1928-, bureau Le Corbusier Parijs/1930-1931
Nevenfuncties:
Groep 32 (lid)/1932-1934; De 8 (lid)/1934-1938; Bouwkundig weekblad Architectura (redactielid)/1934; Tijdschrift De 8 en Opbouw (redactielid)/1936/; Genootschap Architectura et Amicitia (gewoon lid)/1933-1934, 1941-1942, 1946-1982; Genootschap Architectura et Amicitia (bestuurslid)/1934; Amsterdams Comité ter bestudering naoorlogse kunstenaarsorganisatie (commissie-lid)/1942-1943; Genoootschap Architectura et Amicitia (voorzitter)/1945-1956; Studiegroep woningarchitectuur (lid)/1943-1945; Forum (redactielid)/1946-1959; Prix de Rome voor monumentale en versierende schilder- en beeldhouwkunst (jurylid)/1947; Kerngroep (in 1943 Studiegroep) woningarchitectuur(lid)/1943-/; Twee werkgroepen aangaande een nieuw te bouwen woonwijk in Vlaardingen (adviseur)/; Academie voor Bouwkunst (voorzitter)/1950-1959; Stichting Architectuurmuseum (bestuurslid)/1956-1963; Stichting Architectuur Museum (voorzitter)/10 april 1963-23 februari 1975; Wederopbouwplannen Rotterdam (medewerker)/1940-1945; Almelo, IJsselmeerpolders en Westerschouwen (stedenbouwkundig adviseur)/1945-1963; Tilburg (stedenbouwkundig adviseur)/1948-1957; Verkeersplanologische Commissie Gemeente Tilburg (lid)/1965-1969; Zuiderzeepolders (esthetisch adviseur als opvolger van Granpré Molière)/; Stedenbouwkundige raad voor Amsterdam (lid)/1959, 1960-1961; Raad voor de stedenbouw (lid)/1961, 1967-1970; Hogere Schoonheidscommissie Leeuwarden (lid)/1970-1975; Comité Doornse Leergangen (lid)/1941/; Prijsvraag ontwerpstudie 3 strandbad, A et A (jurylid)/1933; Prijsvraag ontwerpstudie 7 doktershuis aan Keizersgracht, A et A (jurylid)/1935; Prijsvraag wijkcentrum Laanweg Amsterdam-Noor, A et A in samenwerking met gemeente Amsterdam (jurylid)/1954; Openbare prijsvraag voor grafteken-ontwerpen, Landelijke Adviescommissie voor Kerkhoven en Begraafplaatsen(jurylid)/1955; Architectuurraad B.N.A.(lid)/1954/; Vereniging voor Voortgezet en Hoger Bouwkunst Onderricht(voorzitter)1951-1959; Permanente Prijsvraagcommissie (vaste commissie B.N.A. met andere lichamen)(lid voor A.et A.)/1955; Tentoonstellingsraad B.N.A./; Gecombineerde Stylos-Poorters Lustrumprijsvraag (jurylid)/1954; Meervoudige studieopdracht bebouwing Beestenmarkt Amersfoort (adviseur)/1975; Prix de Rome voor Schone Bouwkunst 1950 (jurylid)/1950
Ereblijken:
Officier Orde van Oranje-Nassau
additionalType
birthDate
1904-05-16
birthPlace
deathDate
1982-10-24
deathPlace
description
(Bonas essay door F. Oudshoorn ...... fficier Orde van Oranje-Nassau
@nl
1.1 Privéleven en opleiding
Au ...... fficier Orde van Oranje-Nassau
@nl
hasOccupation
knows
memberOf
name
Komter, Auke
@nl